PERSOONLIJK, VERTROUWD & DOELTREFFEND

Contact onderhouden. Ook na de opdracht.

Inleiding

Op het moment dat je bezig bent met een opdracht dan doe je er natuurlijk alles aan om jouw opdrachtgever een tevreden gevoel te geven. Je zult heel vaak slagen. En daarmee heb je keurig voldaan aan de verwachtingen. Je opdracht is succesvol afgerond, maar geldt dit ook voor het contact tussen jou en je opdrachtgever?

Initiatief houden

VoordeBaas spreekt wekelijks met ondernemers die geen of nauwelijks contact onderhouden met de opdrachtgevers waar zij in het verleden omzet door gerealiseerd hebben. Vrijwel iedere ondernemer die dat uitspreekt vind dat tegelijkertijd bijzonder en begrijpelijk.

“Het kost weinig moeite en levert je hoe dan ook een prettig gevoel op.”

Je hebt goed werk geleverd, dus is het logisch dat wanneer je weer nodig bent dat je dit vanzelf horen. Toch? In de praktijk werkt het helaas anders. Uit het oog, uit het hart. Dat klinkt hard, maar waarom zou je het risico nemen als je met weinig moeite toch in contact kan blijven.

Het initiatief om het contact ook na een succesvol afgeronde opdracht door te laten lopen hoort bij jou als opdrachtnemer te liggen. De kans dat je jouw opdrachtgever vanuit dat contact opnieuw activeert is groot. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 75% van de opdrachtgevers na een succesvolle opdracht van plan is om in de toekomst nogmaals gebruik te maken van jouw diensten.

Met zinvolle communicatie het contact verlengen

Als je besluit om vanaf dit moment het contact met opdrachtgevers ook na een succesvolle opdracht actief te houden, dan is het belangrijk dat je zinvol bent. De belangrijkste vraag die je jezelf waarschijnlijk stelt is hoe je gaat voorkomen dat je irritant en irrelevant bent in je communicatie.

Stel dat jij iemand een opdracht hebt gegeven en nadat deze is afgerond blijf je communicatie ontvangen. Het is irritant als er continue gevist blijft worden naar nieuw werk. Het is daarentegen leuk om waardering en betrokkenheid te ervaren.

Jouw doel is om in beeld te blijven bij een persoon die jou ooit een opdracht gunde. Op het moment dat de opdracht afgerond is dan kun je daarom na een half jaar een berichtje sturen met een bedankje. Een herinnering dat het een half jaar geleden is dat je de opdracht succesvol afrondde. Na een jaar kun je bijvoorbeeld een berichtje sturen dat je zag dat het alweer een jaar geleden is dat jullie samenwerkte en dat je nieuwsgierig bent naar hoe het nu gaat. Het resultaat dat je met dergelijke communicatie bereikt is dat je over komt als iemand die dankbaar is, oog heeft voor details en op een prettige manier blijft communiceren.

Het contact kun je bondig houden. Het gaat er om dat je op een positieve manier weer een connectie legt met de werkzaamheden die jij in het verleden uitvoerde. De kans is groot dat jouw opdrachtgever als er ook maar ergens (latente) behoefte is, jou een nieuwe opdracht gunt.

Meer hulp nodig?

Iedere klant heeft bij VoordeBaas in de persoonlijke omgeving de mogelijkheid om klanten te registeren en herinneringen vast te leggen. Per herinnering kan er ingesteld worden of er na een bepaalde periode een notificatie verstuurd moet worden.

Twijfel je over hoe je dit in de praktijk voor jouw werkzaamheden kan inzetten bespreek het dan eens met jouw VoordeBaas adviseur.

Stap 1 van 2

Aanmelden bij VoordeBaas

Wij vullen automatisch gegevens voor je in. Start met je bedrijfsnaam of KVK nummer in te vullen.