PERSOONLIJK, VERTROUWD & DOELTREFFEND

Slapend rijk maken. Hoelang doe jij nog mee?

Inleiding

Jij doet het. Ik doe het. Het is verklaarbaar, maar het is dom. Wat vind je er eigenlijk van dat jij harder moet werken voor geld van anderen, dan dat anderen werken voor geld van jou? Misschien heb jij geluk en maken anderen jou slapend rijk. De werkelijkheid is voor de meeste ondernemers anders.

Allemaal hebben we het waarschijnlijk wel eens een keer uitgesproken. “Wat een leventje, die ondernemer wordt slapend rijk”. Vaak zijn dat soort uitspraken gekoppeld aan ondernemers die een gat in de markt hebben ontdekt of ondernemers die gebruik maken van een handigheidje waardoor zij met relatief beperkte inspanning hoge omzet realiseren. Het zijn opmerkingen die voort komen uit het feit dat we ons kunnen identificeren met die ondernemers. Het zijn normale personen. Zoals jij en ik. Zij hebben iets dat jij had kunnen bedenken. Jij had die ondernemer kunnen zijn die slapend rijk gemaakt werd. Maar goed, dat is dus iemand anders en hard werken voor je geld is ook helemaal niet erg.

Grote bedrijven

Waar we ons logischerwijs veel minder mee identificeren zijn de grotere bedrijven die wij hoogstpersoonlijk slapend rijk maken. Ondanks dat we er zelf een bijdrage aan leveren lijkt niemand zich er druk om te maken. Dat is toch raar?

“Het is zonde om zelf harder te moeten werken voor je geld dan anderen die het van jou krijgen.”

Je bent ergens klant en je bent tevreden. Dan blijf je klant en ga je niet weg. Het contract dat je voor één of twee jaar had afgesloten is inmiddels verlopen. De overeenkomst loopt automatisch door. Net als de dienstverlening. Je bent tevreden dus het is goed zo. Dit is exact de situatie bij contracten met verzekeraars, internet & televisie leveranciers, telefonie aanbieders, sport abonnementen, kranten & tijdschriften, ga zo maar door.

Elke ondernemer wordt wekelijks geconfronteerd met de term ‘besparingen’. Bij mij – en vele anderen – staat direct daar aan verbonden de term ‘overstappen’. Het is volkomen logisch. Je wordt benaderd door een partij die roept dat je kunt besparen als je overstapt naar de concurrent die vrijwel precies hetzelfde kan leveren als dat je nu al krijgt. Alleen een lagere prijs. Jij bent tevreden en gaat dus helemaal niet overstappen. Je ziet niet te wachten op gedoe en hoeft ook helemaal niet te besparen.

Wacht even. Ik hoef niet persé te besparen, maar teveel betalen als het ook voor minder kan is natuurlijk een beetje dom.

Oplossing

Denk er even over na. Als de leverancier waar jij klant bent voor nieuwe klanten een mooie korting geeft en ook nog eens allerlei kosten moet maken om die potentiële nieuwe klant binnen te halen, dan is diezelfde leverancier erg blij als jij meldt dat je het komende jaar gebruik blijft maken van de dienstverlening. Daar zal een beloning tegenover staan. Immers, de leverancier is weer verzekerd van een jaar lang vaste inkomsten. Jij was van plan om klant te blijven. Waarom zou je overstapvrij willen zijn? Je hoeft die contractvrijheid helemaal niet, want je bent tevreden.

Zeg nu zelf, slapend die grote bedrijven rijk maken is toch gewoon onzin? Stop er mee. Zorg dat je inzicht krijgt in looptijd van alle contracten, overeenkomsten en abonnementen die je hebt afgesloten. Stel een herinneringsdatum in en bedenk op dat moment wat je wilt. Laat niks meer slapend doorlopen, maar leg het gewoon vast. Je kiest bewust en laat jezelf belonen met mogelijke voordelen. Overstappen is onnodig. Jouw loyaliteit is ook wat waard.

Hoe je het doet, dat moet je zelf weten. Als je het maar gaat doen, want het is zonde om zelf harder te moeten werken voor je geld dan anderen die het van jou krijgen. Je kan natuurlijk alles in bijvoorbeeld Excel gaan bijhouden of je kan gebruik maken van een handig contracten registratie middel in de persoonlijke klant omgeving van VoordeBaas. Hoe dan ook, de kosten of tijdsinvestering haal je er makkelijk uit.

Blijven we wakker?